12 tips for en vellykket messedeltakelse

Det finnes utallige typer messer. Messer som retter seg mot forbruker- eller bedriftsmarkedet, eller en kombinasjon av flere. Felles for disse er at arbeidsprosessene og forberedelsene går igjennom stort sett de samme fasene. I dette innlegget deler vi våre tips til hvordan du kan få mest mulig utbytte av din messedeltakelse.

 

# 1 Førsteinntrykk er avgjørende

Du får aldri en ny mulighet til å skape et førsteinntrykk. Enten bevisst eller ubevisst gjør vi oss opp meninger basert på førsteinntrykket. Vi danner et førsteinntrykk i løpet av et tiendels sekund, og det samme gjelder et merkenavn eller en messestand. Ha en plan for hvordan du skal fremstå og hvordan du ønsker de besøkende velkommen.

 

# 2 Start planleggingen tidlig

Å delta på messe krever god planlegging. Man skal bestille standplass, utvikle konsept, designe stand, og bestille alt fra strøm, interiør, møbler og grafisk innen tidsfrister. Kanskje man vurderer en messeaktivitet eller konkurranse som krever planlegging? Totalt sett er det mye som skal gjøres, og man får en bedre opplevelse av messeforberedelsene dersom man starter arbeidet tidlig.

 

# 3 Inviter kunder til messen

Inviter potensielle og eksisterende kunder til messen. Send ut invitasjoner med gratis billett på forhånd for å trekke besøkende til arrangementet. Det er enklere å selge produkter/tjenester til eksisterende kunder enn å selge til nye kunder. Betydningen av å kjenne markedet, kundenes behov og gjerne også ha langsiktige kunderelasjoner gjør salget enklere.

 

# 4 Helhetlig profil

Standen skal ha en enhetlig visuell profil. Den besøkende skal enkelt kunne oppfatte budskapet og hvilke produkter/tjenester utstiller har valgt å presentere på messen. Stands med mange besøkende tiltrekker ofte flere besøkende. Sørg for at standen har en stoppeffekt i form av aktiviteter, kampanjer eller tilbud som drar folk til standen.

Stand levert av NPG Germany i samarbeid med George P på ONS 2016.

 

#5  Give-aways

Give-aways er en naturlig del av en bedrifts profil og markedsføring, og fungerer som en slags invitasjon inn til din messestand. Give-aways skal være lett tilgjengelig for de besøkende. Eksempler kan være godteri med logo, vannflasker med logo, kulepenner med logo eller goodiebags.

 

# 6 Engasjer de besøkende på standen

For å engasjere de besøkende, er det viktig med godt innhold på standen, samtidig som dette integreres med den overordnede profilen. Promotering av aktiviteten både i forkant og under messen er nyttig for å tiltrekke de besøkende. En aktivitet på standen kan være det lille ekstra som bidrar til å tiltrekke oppmerksomhet, og få de besøkende engasjerte. Messeaktiviteter kan være alt fra servering, konkurranser, give-aways til interaktive løsninger som f.eks en fotobar eller VR gaming.

 

# 7 Messeopplevelse

Messen skal være en arena hvor de besøkende skal få en unik messeopplevelse. Vi har stor tro på det personlige møtet mellom mennesker, og de unike og personlige engasjerende mekanismer dette utløser. Det finnes store muligheter for selskaper i å kombinere live møteplasser og opplevelser med dagens stadig mer avanserte interaktive teknologi.

 

# 8 Salgssamtalen

Hva er den beste måten å generere interesse på? Vis interesse for andre først! For å få en god dialog med de besøkende på standen, må de ansatte forstå kundens situasjon. Standbetjening som forstår sine kunder og deres situasjon, kan føre en meningsfylt salgssamtale for å lede kunden til å kjøpe sitt produkt.

 

# 9 Standbetjening

Betjeningen må være motiverte, vennlige og kjenne godt til bedriftens produkter og tjenester. En aktiv og målrettet fremtreden er essensielt. Inviter gjerne til en kick-off med alle involverte i forkant av messen for å motivere og informere de ansatte.

 

 

# 10 ROI

Sett opp definerte mål for messedeltakelsen, både kvantitative og kvalitative. For å avgjøre om messen var en suksess, må man analysere målene for messedeltagelsen. Verdiskapning kan være økt salg, en sterkere merkevare, flere kunder, forsterkede relasjoner og positive opplevelser.

 

# 11 Event

Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen? Det kan være en mindre kundemiddag, kveldsarrangement, konsert eller fagseminar. Felles for disse er at de bør innby til å bygge gode langsiktige relasjoner.

 

# 12 Oppfølging

Følg opp leads så snart messen er over. Venter du for lenge, kan det hende at det går i glemmeboken. Ikke vær redd for å kontakte potensielle kunder allerede dagen etter messen. Et tips kan være å ha notert seg noen stikkord på visittkortet du fikk rett etter kunden har gått. Dette kan være detaljer som kan hjelpe i den videre dialogen.

 

Konklusjon

Å delta på messe krever god planlegging, tid og ressurser i forkant, under og etter messedeltakelsen. For å lykkes på messen er det mange faktorer som spiller inn, og det et viktig at din messestand formidler ditt budskap, forsterker din merkevare, og legger til rette for de engasjerende opplevelsene som skaper lønnsomme møter mellom mennesker.

Pin It

Comments are closed.

« Tilbake til oversikt »

Til toppen