Eventtrender

Event trender

Sett merkevareopplevelse på agendaen
– Se vår trendrapport

Hvilke event trender er gjeldene etter to år med pandemi? Hva er status i bransjen etter gjenåpningen av samfunnet?

Endelig fysiske arrangementer igjen

Fysiske arrangementer er endelig tilbake, og vi er mer enn klare for å oppleve og bli begeistret. Det er fortsatt store forskjeller på tvers av landegrenser i forbindelse med gjenåpningen av samfunnet. I Norge har vi en normal hverdag hvor munnbind, «meteren» og antallsbegrensninger på arrangementer er opphevet, mens det i store deler av Europa fortsatt er strenge corona restriksjoner. Dette har store konsekvenser for planlegging og gjennomføring av arrangementer og events.

Fremtiden er hybrid

Eventbransjen har hatt en revolusjonerende utvikling under pandemien hvor byråene har måtte tenke nytt og raskt tilpasse seg for å tilby digitale og hybride alternativer til fysiske events. Digitale og hybride events har kommet for å bli. Det er mange gode digitale løsninger på markedet og deltakerne har større fleksibilitet når det gjelder fysiske eller digital deltakelse.
Byråer som leverer komplementære opplevelser vil bli de fremtidige vinnerne. Den ene utelukker ikke det andre, og vi har høstet gode erfaringer med å utvikle hybrid arrangementer som kombinerer styrkene i det fysiske og digitale møtet. Et hybrid arrangement benytter mange av de samme mekanismene som i et fysisk arrangement.

Økt etterspørsel innen medier, kommunikasjon og teknologi

Det er økt etterspørsel etter spesifikk arbeidskraft innenfor medier, kommunikasjon og teknologi. Behov for digital kompetanse er sterkere enn noen gang. Pandemien har gitt oss nye måter å kommunisere på. Vi samhandler mer digitalt enn tidligere og våre arbeidsvaner har endret seg. Virksomheter, mennesker og teknologi er drivere for fremtiden.

Bærekraft og innovasjon

Det stilles stadig strengere krav til arrangører og samarbeidspartnere i forbindelse med grønnere arrangement. Det er flere faktorer som bidrar til et mer bærekraftig fotavtrykk, fra reduksjon av matsvinn og plast, kloke valg i innkjøpsfasen, til valg av kurs- og konferansested og samarbeidspartnere. Flere eventbyråer har benyttet koronapandemien godt i form av forbedringer, sertifiseringer og iverksetting av konkrete bærekraftstiltak.

Mindre, men flere eventer årlig

Vi ser en trend hvor bedrifter arrangerer flere mindre eventer i løpet av året istedenfor ett stort arrangement. Disse eventene kan være rimeligere og bidra til økt synlighet og interesse blant målgruppene.

Smittevern, helse og sikkerhet i fokus

Pandemien har resultert i større fokus på hygiene, smittevern og sosial avstand på arrangementer. Berøringsfri teknologi og digital arrangementskommunikasjon vil nok være gjeldene fremover. Smittevernveiledningene skal gi ekstra trygghet for arrangører, utstillere og besøkende. Tydelig kommunikasjon ovenfor deltakere er viktig og i flere land vil det mest sannsynlig være krav om koronasertifikat, vaksinasjon eller testing på arrangementer.

Merkevarer skal oppleves

Deltakeropplevelsen er fortsatt en avgjørende faktor for å skape vellykkede arrangementer. Opplevelser, begeistring, nettverksbygging, innhold, kunnskap og interaksjon. Enten det er fysisk eller virtuelt, skal opplevelser og innhold gi engasjement og verdi.

Vår agenda_merkevarer skal oppleves

Nysgjerrig på et samarbeid?

[contact-form-7 id="469" ]
Visual Portfolio, Posts & Image Gallery for WordPress

Informasjonskapsler

Nettstedet vårt bruker informasjonskapsler for analyser og for at du skal kunne bruke tjenestene våre. Vi kan dermed skape en bedre tjeneste for deg. Vi er forpliktet til å informere deg om dette, og dersom dette er greit kan du fortsette å bruke nettsiden som normalt. Les mer