Chat with us, powered by LiveChat

Sjekk ut hvilke mattrender som er gjeldene for events

Hvordan løfte arrangementet med mat og drikke?

Av: Kristian Lerø

Nordmenns bevissthet til mat og drikke har aldri vært større. Det gjenspeiler seg i de krav og forventninger som stilles til mat og drikke på arrangementer. Ofte utgjør denne posten en vesentlig del av eventbudsjettet, og spiller en svært viktig rolle for hvilket inntrykk man sitter igjen med som deltaker. Det gir også større muligheter for å bruke maten mer aktivt i formidlingen under eventet.

Vi har tatt en prat med Tore Belgum, Kjell Arne Johnsæter, begge fra Kjell Tores Mat, og kjøkkensjef Stian Gregersen på restaurant Stock i Bjørvika for å samle noen tanker rundt bruk av mat i events. NPG har i flere år samarbeidet med Kjell Tores Mat om ulike matkonsept på arrangementer over hele verden.

 

Formidling med mat

Kommunikasjon i tradisjonell forstand er ofte forbundet med hva man hører og ser. Men vi må ikke glemme at vi har fem sanser, og at vi på et arrangement kan ta i bruk alle for å skape påvirkning, formidle budskap og bygge identitet.
– Mat kan være med på å gjøre budskapet tydelig. Det underbygger både det du skal formidle og hva du står for, sier Kjell Arne. Et godt eksempel er hvordan vi bruker det norske kjøkkenet til å forsterke merkevaren Norge mot utenlandske aktører.
– Mat er både en samtalestarter og noe å samtale rundt, fortsetter Tore. Det gir muligheter for å skape en bedre dynamikk i situasjoner hvor mennesker møtes. Relasjonsbygging er svært ofte en viktig del av et event, og mat er blant de beste virkemidlene for å lykkes med denne delen.
Med mat skapes assosiasjoner, ikke bare gjennom smaker, men også i stor grad gjennom hvordan den presenteres. Mat og drikke skaper engasjement, og det er bare fantasien som setter grenser for hvordan vi kan bruke det i formidlingen.

 

 

5 mattrender

I dagens trendbilde skal smakene mer frem, være enda tydeligere og mer utfordrende. Vi ba Stian, Tore og Kjell Arne om å plukke ut fem retninger som vil være særlig gjeldende i forbindelse med hvordan vi bruker mat og drikke i events:
• Bedre utnyttelse av matressursene
• Grønnsaker
• Internasjonale kjøkken
• Tradisjonell mat med moderne vri
• Alkoholfri drikke

 

Utnytte matressursene på en god måte

Flere bedrifter ønsker å ta et aktivt samfunnsansvar. Det gjenspeiler seg også i de beslutningene som tas rundt et event.
– Det man spiser skal oppleves riktig. Dette med å utnytte råvarene og matressursene til det fulle kommer til å ta helt av. Alt trenger ikke være i rette vinkler og helt likt når maten presenteres, det kan være i forskjellige størrelser og fasonger. Gulroten smaker like godt selv om den er krokete, sier Stian.
Ifølge FN går rundt en tredel av all mat som produseres i verden til spille. Bare i Norge kastes det hvert år rundt 335.000 tonn med spiselig mat, viser beregninger gjort av organisasjonen Matvett. Det tilsvarer rundt fem tonn mat hvert tiende minutt.

 

Grønnsaker

– Vi ser at det er veldig i tiden å spise grønnsaker. Før var det ikke noe tema å ha mange vegetarretter på menyen. Nå ser vi at det fungerer veldig bra, sier Stian, som tror dette vil bli enda tydeligere i 2019.
Også Helsedirektoratets årlige tilstandsrapport viser at forbruket av grønnsaker har økt betraktelig de siste årene. Det kan være flere årsaker til denne utviklingen, som at flere har et mer bevisst fokus på hva de spiser, livsstil, miljøfokus og dyrevelferd.
– Vi har også opplevd at grupper med flere veganere velger å kjøre en vegansk meny for alle. Dette er noe vi kommer til å se mer av, forteller Stian. Et arrangement er en fantastisk anledning til å la folk få prøve seg på noe nytt, også i matveien.

 

 

Internasjonale kjøkken

Samtidig som det nordiske kjøkkenet tar verden med storm blir vi her hjemme introdusert til flere nye internasjonale kjøkken. Det gir utslag i nye smaker og nye måter å tilberede maten på.
– Dette er et resultat av at folk går mer ut for å spise, at man reiser mer og at man har blitt mer åpen for å prøve nye ting. Dette gjenspeiler seg i et økt tilbud og økte kundeforventninger, sier Kjell Arne.
– Vippa i Oslo er et godt eksempel på at man får flere etniske kjøkken og et større mangfold, tilfører Tore.
Smakskombinasjoner fra ulike verdenskjøkken blir også mer vanlig for å skape de unike matopplevelsene overfor et publikum som allerede har prøvd og smakt på mye.
– Det filippinske kjøkkenet er et hybridkjøkken uten like og et godt eksempel, med en spennende blanding av spanske og asiatiske retter, sier Tore.

 

Tradisjonell mat med moderne vri

– I mange kjøkken setter man sammen nye varianter av tradisjonelle retter. Du kan si at man har fornyet det tradisjonelle husmorskjøkkenet, forteller Tore før Stian fortsetter: – Vi tar tilbake de gamle konserveringsmetodene, som salting, sylting og graving, og bruker de på en moderne måte for å skape en ny vri.
– Vi har ulike triks for å fornye og sette sammen retter. Hurtiggraving av fisk, sylting og bruk av ulike marinader er virkemidler for å gi en helt ny og moderne opplevelse av tradisjonelle norske retter, sier Kjell Arne.
En kreativ fornyelse av gamle klassikere vekker nysgjerrighet og interesse, og brukes ofte når Norge skal promoteres i utlandet.

 

Alkoholfri drikke

Det er blitt en større bevissthet rundt valg av drikke, og særlig innen det alkoholfrie segmentet har det vært en stor økning. Der det før var vanskelig å finne gode alkoholfrie alternativer har både utvalget og kvaliteten nå blitt vesentlig bedre. Det vises på salget. På Vinmonopolet er det større prosentvis vekst på det alkoholfrie sortimentet enn det alkoholholdige, og salget av alkoholfritt øl har ifølge Bryggeri- og drikkevareforeningen økt med 20 prosent de fem siste årene.
– Vi blir helt klart utfordret på at vi må ha gode alkoholfrie alternativer. Det må være flere typer alkoholfri øl og et større utvalg av juicer som passer til ulike smaker, sier Stian.
Alkohol er ikke alltid et like naturlig valg for mange typer events, og der det er naturlig å servere alkohol kan man med enkle grep gi det alkoholfrie alternativet like stort fokus.
Ringi har utviklet flere gode alternativer som passer til mat. Tore anbefaler EpleFryd, en ren eplemost tilsatt kullsyre, som et godt alternativ til Champagne. Ringi Gravenstein er et alternativ til Riesling og Ringi Eple og Aronia kan man men trygghet servere til rødt kjøtt i stedet for rødvin.

 

 

Trenger du hjelp til å utvikle ditt event? 

Vi kan hjelpe deg med å formidle ditt budskap og skape meningsfulle opplevelser for dine kunder og forbindelser.


Siste nyheter

Pin It

Comments are closed.

« Tilbake til oversikt Tilbake til oversikt »

Til toppen