Chat with us, powered by LiveChat
Messetips du ikke vil gå glipp av

Messetips du ikke vil gå glipp av

NPG har mange kjente merkenavn på kundelisten og har lang erfaring med å levere effektive og funksjonelle messestands. Her deler vi noen av våre messetips…

1 – Stand design

Forberedelsene med de større aktørene begynner allerede ett år i forveien av messen. Messestanden har stor innvirkning på hvordan besøkende oppfatter bedriften din, din merkevare og om de stopper for å snakke med deg eller ikke. Standen skal gjenspeile firmaets visuelle profil.

En kreativ, åpen og innbydende stand kan vekke oppmerksomhet, engasjere de besøkende og skape leads. Standen skal være funksjonell, iøynefallende og ha god eksponering av produkter og tjenester. Standen skal ha en helhetlig visuell profil. Den besøkende skal enkelt kunne oppfatte budskapet og hvilke produkter/tjenester utstiller har valgt å presentere på messen.

Standbetjeningen bør være engasjerte, kunnskapsrike og imøtekommende.

2 – Inviter potensielle og eksisterende kunder til messen

Bygg opp forventningene, vis hva kundene kan gå glipp av, inviter kunder og samarbeidspartnere til messen, inviter til kundemøter på standen, del ut gratis billetter til messen, promoter aktivitetene på standen, opprett et eget event på FB hvor du jevnlig publiserer innhold. Ved målrettet annonsering når du lettere målgruppene.

3 – Skap gode opplevelser som engasjerer de besøkende

Skap positive assosiasjoner til din merkevare ved å skape en uforglemmelig opplevelse på messen. Gjør noe ekstra som fanger oppmerksomheten til de besøkende og få alle til å føle seg velkomne på standen.

Aktiviteter kan være alt fra fra pop-up restauranter med meny laget av kokker, enklere servering av mat og drikke, konkurranser, gamification, give-aways til interaktive løsninger som f.eks en fotobar eller VR gaming.

Kaffe er alltid populært. God kaffe kobler mennesker og skaper den gode samtalen. Dedikert barista fungerer som kundepleier og vertskap slik at dere kan drive salg.

God planlegging av messeaktiviteten er essensielt slik at den blir en integrert del av stand designet. Promotering av aktiviteten både i forkant og under messen er nyttig for å tiltrekke flere besøkende til standen.

En aktivitet på standen kan være det lille ekstra som bidrar til å tiltrekke oppmerksomhet til standen og engasjerer de besøkende.

messeaktivitet
Engasjer besøkende på standen med en interaktiv aktivitet

4 – Øk rekkevidden av messedeltakelsen

Sosiale medier er egnede kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til målgruppen på. Velg de kanalene hvor du treffer dine målgrupper best, og bruk gjerne flere kanaler for å øke rekkevidden. Facebook er godt egnet til promotering av event, mens Twitter og Instagram er mer passende når det kommer til å fange øyeblikkene underveis. Ved målrettet markedsføring blir det enklere å nå ut til potensielle kunder og for å øke rekkevidden av messedeltakelsen.

Under messen: Øk rekkevidden av messedeltakelsen, engasjer også de som ikke deltar på messen. Lag innhold som er visuelt og enkelt å ta til seg. Legg til rette for innholdsproduksjon og deling av innhold. Legg ut «upolerte videoer» under messedagene (gjerne på Insta story).

Øk firmaets tilstedeværelse på sosiale medier og synlighet gjennom å tilby en engasjerende interaktiv aktivitet. Konkurranse som kan deles i sosiale medier f.eks en «photoboot» hvor deltakerne enkelt kan dele bildet i sosiale medier med relevante hashtags.

Etter messen: Fortsett kommunikasjonen rundt innholdet på messen. Forsterk positive tilbakemeldinger. Snu negative tilbakemeldinger til noe positivt. Send ut pressemeldinger.

6 – Praktiske messetips under messedagene

Husk gode sko til lange messedager, sparkesykkel dersom det er store avstander mellom hallene (ofte nyttig under montering), teip, plaster, leppepomade og drikk masse vann og ha det gøy!

7 – Event

Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen? Det kan være en mindre kundemiddag, kveldsarrangement, konsert eller fagseminar. Felles for disse er at de bør innby til å bygge gode langsiktige relasjoner.

messetips
Messetips… Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen?

Vi vil gjerne høre fra deg

Ta kontakt vedrørende ditt neste prosjekt, enten det gjelder messe, standløsning eller et event.

Siste nyheter

Artikkelen er også publisert i Byggindustrien, Norges ledende mediehus for byggenæringen

Pin It

Comments are closed.

« Tilbake til oversikt Tilbake til oversikt »

Til toppen