8 messetips du ikke vil gå glipp av

Skal du være utstiller? Her får du 8 messetips for å lykkes på messe. Bli synlig og få mest ut av messedeltakelsen.

1 – Sett et mål for messedeltakelsen

Sett et klart mål!

Ønsker du å selge noe, bygge relasjoner eller skaffe oppmerksomhet for et nytt produkt? Ved å ha et klart mål for messedeltakelsen kan du utnytte tiden før, under og etter arrangementet. Konsept, design av stand og messeaktiviteter; klare mål spisser budskapet ditt og gjør at du får mer ut av messedeltakelsen.

2 – Design av stand

Lag en stand, bli sett. En gjennomtenkt og helhetlig utstilling bidrar til å styrke merkevareopplevelsen.

Når de besøkende enkelt oppfatter budskapet, bedriften og hva standen byr på er det enklere å nå målene du har satt deg. Ved å ha et gjennomtenkt design lykkes du med å skape oppmerksomhet, og med en innbydende og åpen stand genererer du mer trafikk til standen. Med prisen for beste stand på Eliaden og over 650 prosjekter i året, hjelper våre designere deg med å skreddersy den opplevelsen du ønsker å gi kundene. Enten du planlegger for en liten eller stor utstilling står vi klar for å hjelpe deg.

3 – Inviter kundene til messen

Bygg opp forventningene og inviter kundene dine til messen. Gi en teaser av hva som kan forventes på standen enten det gjelder lanseringer, aktiviteter og innhold som skaper engasjement. Inviter til kundemøter på standen, del ut gratis billetter til messen, informer om deres deltakelse på messen i sosiale medier, nyhetsbrev og nettsiden. Du kan også opprette et eget event på Facebook hvor du jevnlig publiserer innhold. Ved målrettet annonsering når du lettere målgruppene.

4 – Messeaktiviteter

Engasjer målgruppen din ved å ha aktiviteter på messen.

Du har mange måter å skille deg ut på. En aktivitet på standen er alltid noe som engasjerer. Ved å gjøre noe aktivt på standen har kundene en «reason to stay», noe som gir deg mer tid med målgruppen. Aktiviteter kan være alt fra fra pop-up restauranter med servering av mat og drikke, giveaways, VR-gaming, en fotobar eller konkurranser som genererer leads.

God planlegging av innhold og aktiviteter er essensielt for å lykkes på messe. Våre prosjektledere sørger for at hele prosessen fra planlegging til gjennomføring går som smurt.

5 – Øk rekkevidden av messedeltakelsen

Et viktig messetips er synlighet i digitale kanaler. Sosiale medier er egnede kanaler for å skape engasjement, øke synligheten og nå ut til målgruppen. Ved målrettet markedsføring blir det enklere å nå ut til målgrupper og for å øke rekkevidden av messedeltakelsen. Visuelle effekter engasjerer mottakerne og har en lang livssyklus i og med at de kan benyttes før, under og etter messen.

Før messen:

Promoter messedeltakelsen i forkant gjennom utsendelse av nyhetsbrev og innlegg i sosiale medier. Bygg opp forventninger til hva de besøkende får oppleve når de kommer på standen. Markedsfør aktiviteter og del ut gratis billetter slik at det er enkelt for målgruppen å komme på messen.

Under messen:

Øk rekkevidden av messedeltakelsen, engasjer også de som ikke deltar på messen. Lag innhold som er visuelt og enkelt å ta til seg. Legg til rette for innholdsproduksjon og deling av innhold.

Øk firmaets tilstedeværelse på sosiale medier og synlighet gjennom å tilby en engasjerende interaktiv aktivitet. Konkurranse som kan deles i sosiale medier f.eks en «photoboot» hvor deltakerne enkelt kan dele bildet i sosiale medier med relevante hashtags.

Etter messen:

Forleng effekten av messen med visuell kommunikasjon i f.eks sosiale medier. Visuell kommunikasjon gir en synergieffekt fordi den vises på messestanden i tillegg til å være et viktig verktøy som man kan benytte i sin egen markedsføring.

6 – Evaluer

Etter endt messedeltakelse er det tid for å evaluere effekten av investeringen. Oppnådde du KPI’ene? Hva fungerte bra, og hva kan forbedres? Hvor mange leads fikk dere, antall registreringer av nyhetsbrev, inngikk du noen avtaler, kom de inviterte til standen?

7 – Praktiske messetips under messedagene

Med lang fartstid i event- og messebransjen er det noen praktiske messetips vi gjerne deler med deg. Husk gode sko til lange messedager, mobillader, sparkesykkel dersom det er store avstander mellom hallene (ofte nyttig under montering), teip, plaster, leppepomade, drikk masse vann pga luft tørrhet i messehallen og ikke glem å ha det gøy!

Vi søker flere prosjektledere innen messer

8 – Event

Hva med å arrangere et event i forbindelse med messen? Det kan være en mindre kundemiddag, kveldsarrangement, konsert eller fagseminar. Felles for disse er at de bør innby til å bygge gode langsiktige relasjoner.

Nysgjerrig på et samarbeid?

Informasjonskapsler

Nettstedet vårt bruker informasjonskapsler for analyser og for at du skal kunne bruke tjenestene våre. Vi kan dermed skape en bedre tjeneste for deg. Vi er forpliktet til å informere deg om dette, og dersom dette er greit kan du fortsette å bruke nettsiden som normalt. Les mer