Konferanse eller seminar -
Hva er forskjellen?
Selv om mange har deltatt på både konferanser og seminarer tidligere, er det ikke alltid like lett å skille mellom de to formene. Konferanser og seminarer virker i utgangspunktet relativt lik, men det er flere ting som skiller de to arrangementformene. Tenker du å arrangere en konferanse eller et seminar, eller har du fått en invitasjon i innboksen din?
I denne artikkelen skal vi se litt nærmere på konferanser og seminarer, fordeler, forskjellen og hvordan vi kan hjelpe deg med å arrangere et vellykket arrangement.
Hva er et seminar?
Et seminar er en samling av mennesker med det formål å diskutere et oppgitt tema. Seminarer involverer vanligvis presentasjoner, diskusjoner og aktiviteter som bidrar til kunnskapsdeling. Disse møtearrangementene består ofte av en mindre gruppe mennesker, typisk mellom fem til 12 deltakere. Med ulik grad av faglig kompleksitet og innhold kan seminarer vare alt fra én time til flere dager. Ser man på definisjonen til Store Norske Leksikon er seminarer en form for «(…) undervisning, diskusjonsmøter eller kurs»
Planlegger du et seminar? Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang.
Fordeler med seminarer
Seminarer kan være en god og effektiv måte å lære og samarbeide med andre mennesker på. Seminarene gir ofte en dypere forståelse av ett bestemt tema, med muligheter til å lære av felteksperter og stille spørsmål. Det kan også være en fin måte å nettverke og møte mennesker som deler de samme interessene eller jobber i samme bransje. Som et mindre og mer fokusert arrangement kan seminaret også tilby en atmosfære hvor deltakerne føler seg mer involvert og engasjert.
Les også: Slik arrangerer du et seminar – trinnvis veiledning, fordeler og aktiviteter
Hva er en konferanse?
En konferanse er et større arrangement med foredrag og diskusjoner, hvor deltagerne utveksler kunnskap om, erfaringer med og synspunkter på bestemte faglige emner. De vanligste konferansene er basert på industri, yrke og fandom.
En konferanse kan vare fra én dag til flere til dager. Ofte inneholder den presentasjoner, utstillinger og paneldiskusjoner. I tillegg kan konferansen ha utstillinger, nettverksarrangementer og mottakelser. Med en mer strukturert og formell tilnærming enn et seminar, fokuserer konferanser ofte på å formidle informasjon til et større publikum.
Eksempler på konferanser er Routes Europe – en industrikonferanse for luftfart, NTFs Landsmøte – en yrkeskonferanse for tannleger, og Comic-Con – en fankonferanse for tegneserier, filmer og TV-serier.
Fordeler med konferanser
Konferanser gir deg muligheten for å samle folk, kolleger, eksperter og fans fra bransjer eller profesjoner sammen på ett sted. Konferansene lar deltakerne høre fra forskjellige foredragsholdere og utvikle en dypere forståelse for ulike interessante og viktige emner innenfor et bestemt felt. Det er også en god kilde for inspirasjon.
Som en et større event med mer tyngde åpner konferanser opp for muligheten til å bygge en merkevare og markedsføre bedriften, prosjektet eller deg selv til en bredere gruppe potensielle av kunder og samarbeidspartnere.
Hva er forskjellen på en konferanse og et seminar?
Sammenlignet med seminarer er konferanser den største av de to arrangementene. Konferanser kan trekke alt fra femti gjester til tusenvis; de største konferansene trekker kanskje enda flere mennesker. Seminarer er ofte og sentrert om dialog og samhandling mellom deltakerne, rett og slett som en større workshop, mens konferansen er mer omfattende og formell.
En konferanse er til for diskusjon om de større tingene, som hele bransjer eller større emner innenfor et område, et seminar er til for å fordype seg i- og spisse kunnskapen om ett enkelt emne. For konferanser kan man også skille mellom nasjonale og internasjonale konferanser. Internasjonale konferanser har potensial til å trekke deltakere fra hele verden. Nasjonale konferanser er vanligvis relevant- og ment for innbyggerne eller bransjer i landet konferansen holdes i.
Fordeler med å arrangere seminarer og konferanser
Du bestemmer
Når det er du som arrangerer seminaret eller konferansen har du mulighet til å tilpasse innholdet til dine spesifikke behov og ønsker. Du kan velge emner som er relevante for din bransje og invitere foredragsholdere som er eksperter på området.
Nettverksbygging
Seminarer og konferanser er utmerkede nettverksarenaer. Med flere folk samlet om for diskusjoner kan det føre til nye forretningsmuligheter, samarbeid og vennskap.
Faglig utvikling
Som arrangør får du også mulighet til å utvikle dine egne ferdigheter. Med oss involvert vil du lære om planlegging, markedsføring, ledelse og gjennomføring av et vellykket event.
Hvordan kan NPG hjelpe deg med din konferanse eller seminar?
Uansett hvilken type arrangement du planlegger, står vi klare til å hjelpe deg i gang. Med lang erfaring innen arrangementer, konferanser og seminarer på tvers av ulike bransjer og virksomheter, tar vi hånd om hele prosessen – fra planlegging og utvikling til administrasjon og gjennomføring.
Les mer: NPG Event
Vi sørger for at alt går etter planen og tar oss av alt fra valg av lokaler og plassering til AV-utstyr, deltakerhåndtering, registrering og servering. I tråd med konsept og tema hjelper vi deg med å skape en rød tråd gjennom alle elementer, fra foredragsholdere til relaterte arrangementer og utstillinger.
Med NPG Interactive og en egen exhibition- og standavdeling på huset tilbyr vi tjenester som streaming, konseptutvikling og gjennomføring av utstillinger og messer knyttet til arrangementet.
Ta kontakt i dag – vi sørger for at ditt arrangement blir en suksess!
Har du et prosjekt i tankene?
Ta kontakt, så hjelper vi deg i gang.
23 23 41 00
npg@npg.no